Vores pædagogiske tilgang omkring børn med særlige behov/udfordringer løser vi på følgende måde:
- At vi i tæt samarbejde med forældre og fagpersoner afdækker barnets ressourcer og udfordringer/problematikker.
- Indstiller barnet til Tværs møde, hvor der sidder tværfaglige kompetente samarbejdspartnere med, alt efter hvilken udfordring der skal belyses. Følgende tværfaglige samarbejdspartnere kan indkaldes: psykologen, sundhedsplejersken, hører- tale konsulent, områderådgiver, fysioterapeut, stuepædagogen, lederen og forældre.
- Dernæst udarbejdes en handleplan, som bruges til at barnet får den hjælp og støtte, barnet har behov for.
- At pædagogernes opgave er at være ”tovholder” i forhold til, at de pædagogiske handlinger gennemføres.
- At vi sætter billeder, postkort fra ferier m.m. i barnets bog. (postkortet læses op på stuen til samling, og barnet får mulighed for at komme i dialog med pædagogen og de andre børn om ferieoplevelsen)
- At vi, i de tilfælde, hvor det hjælper og støtter barnet, tager billeder af en situation barnet har været i, som forældrene kan snakke med barnet om derhjemme.
- At spørge indtil barnets aktivitet uden for børnehaven.
De børn der har brug for ekstra støtte, får dette gennem dagligdagens mange aktiviteter.
Børnenes progression/udvikling bliver iagttaget i dagligdagen. Forældre og stuepædagoger samarbejder omkring barnets udvikling, og vi indstiller til TVÆRS møder, hvis der er enighed med forældrene om, at vi har brug for andre øjne på barnet.